Gassho är en position som är central i Reiki och att meditera i gassho betraktades av Usui som den första pelaren i Reiki. Gassho betyder ”två händer ihop”.

Det är en gest som är vanlig inom både buddismen och hinduismen, där vi känner igen den som ”namaste” vilket betyder ungefär ”det gudomliga i mig hälsar det gudomliga i dig”. Innebörden är den samma även för gassho, gesten symboliserar icke-dualitet, att vi inte är separerade från varandra och att allt hänger ihop. Gesten används – precis som namaste – som en hälsning och för att visa ödmjukhet och tacksamhet. Då brukar man också buga, man böjer sig framåt med ryggen rak och böjen från höften, då kallas gesten gassho rei. Den här gesten används över hela Asien.

Enligt Usui skall man göra gassho-meditationen två gånger om dagen, i början och slutet av dagen. Där får vi hjälp att fokusera, centrera oss, tysta våra sinnen och vara i kontakt med vårt inre, en djup själslig kontakt med allt omkring oss och Reikienergin som strömmar genom oss och allt omkring. Vi tonar in vår själ i samklang med Reikins själ.

Japanexperterna [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]

Meditationen kan göras både sittande och stående. I Zentraditionen gjorde man den sittande i seiza-ställning. Det innebär att man sitter med benen under sig, rumpan mot hälarna och fötternas ovansida mot golvet, en ställning som används som den formella sittställningen i olika ritualer och kampsporter i Japan. Men – den kräver en del träning. Prova får du se. Aj…

Vi kan antingen sitta i lotus- eller halvlotus, dvs. sitta skräddare, med rak rygg. Blir du trött i ryggen behöver du inte vara hobbyhjälte, sätt dig mot en vägg. Ju mer du övar desto längre stund kan du sitta.

Eller så sitter man helt enkelt på en stol. Ha gärna en kudde i svanken som stöd. Fötterna vilar mot golvet, inga korsade ben etc.

Sitter du bekvämt? Bra, då börjar vi.

  • Slut ögonen och sätt ihop dina händer med handflatorna mot varandra framför ditt hjärtchakra.
  • Rikta din uppmärksamhet på långfingrarnas fingertoppar, den punkt där de möts.
  • Tänk att du startar Reiki och känn hur Reikienergin börjar strömma.
  • Låt tankar dyka upp utan att värdera, fös mjukt undan dem genom att åter rikta uppmärksamheten till långfingrarnas fingertoppar som rör varandra. Döm inte dig själv och se det som ett misslyckande att tankar dyker upp, det kommer dom att göra. Acceptera att det är så och rikta fokus på långfingrarna varje gång. Ju mer du övar, desto mer stilla blir ditt sinne. Var kärleksfull mot dig själv.
  • Om du vill kan du lägga till en speciell andnings-teknik.
    • Andas in genom näsan, lägg samtidigt tungan mot gommen, ovanför tandraden. Då kopplar du ihop de två stora meridianerna som löper längs kroppens mittlinje.
    • Andas ut genom munnen och släpp ner tungan.
    • Låt din utandning passera genom hela ditt väsen både fysiskt, mentalt och andligt.
    • Andas i den takt du känner är bekvämt. Ju mer du mediterar, desto lugnare kommer din andning att bli.
  • Säg de fem Reikiprinciperna tyst för dig själv:
    • Bara för idag släpper jag all ilska och irritation
    • Bara för idag släpper jag all oro och rädsla
    • Bara för idag är jag tacksam för allt omkring mig, i mitt liv
    • Bara för idag är jag hängiven, ärlig och sann mot mig själv och andra
    • Bara för idag visar jag respekt för allt levande på vår jord
  • Meditera i minst 5 minuter, helst 15 minuter eller mer.

Tips:

Blir du trött i armarna så sänk dem, du kan lägga dem i knät om det känns bekvämt.

Prova att använda både den andningsteknik som är beskriven ovan, eller bara låta andningen sköta sig själv.

Lägg ditt fokus på att känna Reikienergin strömma, känns det på något speciellt ställe i kroppen? Vad händer i ditt sinne?

Försök att göra den här meditationen en gång om dagen. Minst.

Den här meditationen är ett bra sätt att stilla sig en liten stund innan man skall ge en behandling.

Om du har fått en initiering är det en bra idé att göra den här meditationen dagligen i 21 dagar efter initieringen.